Katalogs
0

Grozs ir tukšs.

Kā Veikt Vokāla Ierakstu Mājās ?!

Lieliski piemēri un padomi, lai veiktu kvalitatīvu vokāla ierakstu mājās! Ceļvedis iesācējiem!

Iegūt maksimālo labumu no ieraksta sesijas

Pirms mēs aplūkojam mikrofonus un to izvietojumu mums jāparunā, kā iegūt maksimālo labumu no ieraksta sesijas. Ir vairākas lietas, kas var bojāt vokālista balsi, tādēļ izvairīties no sekojošo vielu patērēšanas ir būtiski. Pārliecinies, ka dziedātājs atturas no piena produktiem (piena, siera, šokolādes) kā arī sesijas laikā izvairas no smēķēšanas un mentola.

Kad esat gatavi ierakstīt vokālus, svarīgi atcerēties dzert ūdeni. Ūdens/tējas dzeršana uzturēs balss saites elestīgas un labākajā dziedāšanas gatavībā.

Iesildīšanās

Tu nesporto bez iesildīšanās, vai ne? Tā pat ir ar dziedāšanu. Iesildot balss saites nozīmē, ka tu nebojāsi savu balsi dziedot. Gan dziedātājam, gan skaņu režisoram ir svarīgi apgūt efektīvas iesildīšanās tehnikas, lai iegūtu maksimālo labumu no ieraksta sesijas.

Likt solistam justies labi

Pārliecināties, ka dziedātājs jūtas ērti ir iespējams vissvarīgākais faktors, lai ierakstītu lieliski skanošu vokālu. Ja vokālists jūtas ērti, viņš iedziedās daudz labāk skanošus vokālus nekā, ja ir nervozs vai jūtas neērti. Tā kā dziedāšana ir ļoti personīga lieta pārliecinies, ka dziedātājs jūtas kā mājās. Vienkārši piedāvājot kādu tasi tējas vai ēdienu (piemēram, ābolu), ļaus dziedātājam atslābt un iejusties.

Erykah-Badu-at-Red-Bull-Studio-580x350Novērst uzmanību no darba var palīdzēt. Tas ir ļoti atkarīgs no vokālista. Dažiem patīk ierakstīties pa vidu sarunām, citi labprātāk ieraksta vokālus un runā pēc tam.

Kad vokālists jūtas labi, jāsaregulē austiņu skaņas balanss. Ja vokālists sevi nedzird, tad pārsvarā tendence ir dziedāt par augstu, jo dzied skaļāk, lai kompensētu. Ja vokālists dzird sevi pārāk skaļi, tad tieši pretēji – tendence ir dziedāt par zemu. Tā tad saregulēt austiņu miksu arī ir ļoti butiski.

Mikrofonu izvēle

Ņemot vērā, ka mikrofonu izvēle mūsdienās ir ārprātīgi plaša, ir grūti izvēlēties īsto. Ja tev ir tikai viens mikrofons, tad, protams, izvēle ir veikta, bet, ja tu vēlies iegādāties mikrofonu, tad izvēle daudz grūtāka. Pirms izvēlies mikrofonu ir svarīgi saprast, kā tu gribi lai vokāls skan un kā skan konkrētā vokālista balss. Izvēloties īsto mikrofonu konkrētai balsij labu ierakstu padarīs par lielisku!

Kondensera, Dinamisko vai Lenšu mikrofonu?

Izvēlēties īstā tipa mikrofonu ir svarīgs lēmums, jo, kad ir ierakstīts, pamatā vairs neko nevarēs mainīt. Industrijas standarts ir lielas diafragmas kondensera mikrofons, jo tas tver visvairāk detaļu un frekvenču spektru. Tādā veidā tev miksā pietiks ar to, kas ir ierakstīts. Lai gan kondensera mikrofoni der lielākajai daļai dziedāšanas stilu, ir gadījumi, kuros dinamiskais mikrofons notver vokālu visprecīzāk. Piemēram, ja gribi ierakstīt skaļus vokālus/kliegšanu izvēlies sE Electronics V7. Dinamiskie mikrofoni labāk tiek galā ar lielāku skaņas spiedienu.

VOX_sE-Electronics-X1SVOX_sE-Electronics-Voodoo-VR1

sE Electronics V7                                             sE Electronics X1 S                                          sE Electronics VR1 Voodoo

Tu varētu jautāt, “kādeļ man izmantot lenšu mikrofonu, ja kondensera un dinamiskais mikrofons izdarīs visu, ko man vajag?” Kaut gan lenšu mikrofonus izmanto reti, tie sniedz citādāku skaņas raksturu kā dinamiskie un kondensera. Lenšu mikrofoni lielākoties skan siltāk un tumšāk kā citi – tiem ir klusākas augstās frekvences, bet skaļāks apakšgals. Ierakstot ar lenšu mikrofonu, ir svarīgi zināt dažas lietas:

Mikrofona uztveršanas/polārais raksturs

Mikrofona uztveršanas/polārais raksturs ir svarīga daļa no mikrofona tehnoloģijas un zināt, kurās situācijā kurus mikrofonus pielietot, ir vērtīgi. Katram raksturam ir savi plusi, savi mīnusi, tādēļ, zinot šo, būs vieglāk piefiksēt labu vokālo ierakstu. Lejā redzams attēls, kurā ilustrēti dažādie raksturi.

polar_Beginners-guide-to-microphone-polar-patterns

Katram uztveršanas/polārajam raksturam ir cits pielietojums. Kardoīdu un “8” formas raksturam ir izteikts basa pastiprinājums jo tuvāk pieej mikrofonam. Šo var izmantot, lai iebiezinātu vārgāku vokālu, bet var būt pārāk pastiprinošs, ja izvēlas neīstajam vokālam. Lai izvairītos no pārslodzes saki, lai vokālists stāv 15 centimetrus no mikrofona. Omni rakstura mikrofonam šāda specifika nepiemīt.

Parasti kardoīda mikrofoni tiek izmantoti, lai ierakstītu vokālu, jo tie labi tver visu, kas ir tieši pretī, bet neķer visu, kas ir apkārt. Uzzināt, no kura virziena mikrofons skaņu ķer sliktāk ir vērtīgi. It īpaši, ja gribi apskaņot akustisko koncertu ar dziedātāju un akustisko ģitāru vai jebkāda cita veida uzstāšanos, kur vairāki mūziķi ir vienā telpā.

Mikrofona novietojums

Kad ieraksti vokālu, ir svarīgi pareizi novietot mikrofonu. Ir pašsaprotami, ka mikrofons ir jāliek pretī vokālistam. Bet tomēr ir pāris mazu triku, kas palīdzēs skaņu ierakstīt vēl precīzāk. Pirmkārt, novieto mikrofonu apmēram 15 cm no dziedātāja. Ja dziedātājs nevar noturēt distanci, tad var uzlikt popfiltru uz cita mikrofona statīva un nolikt popfiltru izvēlētajā attālumā. Tas uzreiz arī tev liek izvēlēties popfiltra leņķi – līdz ar to ietaupot laiku.

Kad novieto mikrofonu, pārliecinies, ka mikrofona diafragma ir tieši pretī vokālista mutei. Tas tev dos visdabigāko skaņu. Taču, novietojot mikrofonu augstāk, iegūsi ??? skaņu, savukārt zemāk – basīgāku, dobjāku skaņu. Pieregulē mikrofona augstumu, lai iegūtu vēlamo skaņu.

Izolācija ierakstot

Viens no plaši zināmiem nepatiesiem uzskatiem ir, ka profesionāli skanošus vokālus jāraksta izolētā telpā. Realitātē visbiežāk dziedātāji nejūtas labi, kad viņi ir izolēti no visa pārējā. Kā mēs jau zinām, liekot vokālistam justies, cik vien ērti iespējams, ir ļoti svarīgi, tādēļ ievietot viņu mazā izolētā telpā var nebūt labākā pieeja.

Daudzi skaņu režisori domā, ka izolējot mikrofonu no traucējumiem var novietojot paralonu aiz mikrofona. Iemesls, kādēļ no tā nav īpašas jēgas, ir, ka, piemēram, kardoīdu mikrofoni tver skaņu no priekšas. Tā iemesla dēļ daudz vairāk jēgas ir, novietojot paralonu aiz dziedātāja. Tas slāpēs aizmugurējās sienas atstarojumus un visu, kas varētu skanēt aiz tās.

Tā kā komunikācija starp ieraksta inženieri un dziedātāju ir būtiska, tad daudzi producenti izvēlas būt vienā telpā ar dziedātāju. Tādā veidā viņi var komunicēt brīvi, neizmantojot talkback. Ja rakstīsieties kontroles telpā, jums, protams, abiem vajadzēs austiņas.

Kopsavilkums

Cerams, sekojot šiem ieteikumiem, tu būsi gatavs nodrošināt lielisku vokālo sniegumu un līdz ar to arī lielisku vokālo ierakstu. Neaizmirsti paeksperimentēt ar polārajiem raksturiem/mikrofonu tipiem un novietojumu, jo dažreiz labākā skaņa nāk no visnegaidītākajām vietām.

 

Zīmoli

Visi zīmoli

Tu pievienoji jaunu produktu grozā Skatīt grozu

Mums ir cepumi! Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat mūsu sīkdatņu lietošanai. Uzziniet vairāk par Sīkdatņu izmantošanas politika